استاندارد تون آپ تنظیم کار موتور درجه 2
معاونت پژوهش، برنامهریزی و سنجش مهارت
دفتر پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی
استاندارد آموزش شغل
تون آپ (تنظیم کار موتور)
گروه شغلی
صنایع خودرو
کد ملی آموزش شغل
7 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Isco-08 | سطح مهارت | شناسه گروه | شناسه شغل | شناسه شایستگی | نسخه |
تاریخ تدوین استاندارد: 20 /2/1396
نظارت بر تدوین محتوا و تصویب: دفتر طرح و برنامههای درسی
کد ملی شناسایی آموزش شغل : 4/2/95/43-8
اعضا کمیسیون تخصصی برنامهریزی درسی رشته گردشگری:
ابراهیم خلیلزاده ایرانی اقدم (دفتر طرح و برنامههای درسی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور) |
حوزههاي حرفهای و تخصصي همكار براي تدوين استاندارد آموزش شغل: – مربیان رشته مکانیک خودرو سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور |
فرآيند اصلاح و بازنگري : – این استاندارد در تاریخ 1/1/1392 توسط مربیان رشته مکانیک خودرو سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. |
تعاریف:
استاندارد شغل:
مشخصات شایستگیها و توانمندیهای مورد نیاز برای عملکرد موثر در محیط کار را گویند در بعضی از موارد استاندارد حرفهای نیز گفته میشود.
استاندارد آموزشی:
نقشه یادگیری برای رسیدن به شایستگیهای موجود در استاندارد شغل.
نام یک شغل:
به مجموعهای از وظایف و توانمندیهای خاص که از یک شخص در سطح مورد نظر انتظار میرود اطلاق میشود.
شرح شغل:
بیانهای شامل مهمترین عناصری شغل از قبیل جایگاه یا عنوان شغل، کارها ارتباط شغل با مشاغل دیگر در یک حوزه شغلی، مسئولیتها، شرایط کاری و استاندارد عملکرد مورد نیاز شغل.
طول دوره آموزش:
حداقل زمان و جلسات مورد نیاز برای رسیدن به یک استاندارد آموزشی.
ویژگی کارآموز ورودی:
حقوق شایستگیها و تواناییهایی که از یک کارآموز در هنگام ورود به دوره آموزشی انتظار میرود.
کاروزی:
کارورزی صرفاً در مشاغلی است که بعد از آموزش نظری یا همگام با آن آموزش عملی به صورت محدود یا ماکت صورت میگیرد و ضرورت دارد که در آن مشاغل خاص محیط واقعی برای مدتی تعریف شده تجربه شود. (مانند آموزش یک شایستگی که فرد در محل آموزش به صورت تئوریک با استفاده از عکس میآموزد و ضرورت دارد مدتی در یک مکان واقعی آموزش عملی ببیند و شامل بسیاری از مشاغل نمیگردد.)
ارزشیابی:
فرآیند جمعآوری شواهد و قضاوت در مورد آنکه یک شایستگی بدست آمده است یا خیر، که شامل سه بخش عملی، کتبی عملی و اخلاق حرفهای خواهد بود .
صلاحیت حرفهای مربیان:
حداقل توانمندیهای آموزشی و حرفهای که از مربیان دوره آموزش استاندارد انتظار میرود .
شایستگی:
توانایی انجام کار در محیطها شرایط گوناگون به طور مؤثر و کارا برابر استاندارد.
دانش:
حداقل مجموعهای از معلومات نظری و توانمندیهای ذهنی لازم برای رسیدن به یک شایستگی با توانایی، که میتواند شامل علوم پایه (ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی) ، تکنولوژی و زبان فنی باشد.
مهارت :
حداقل هماهنگی بین ذهن و جسم برای رسیدن به یک توانمندی و شایستگی. معمولابه مهارتهای عملی ارجاع میشود.
نگرش:
مجموعهای از رفتارهای عاطفی که برای شایستگی در یک کار مورد نیاز است و شامل مهارتهای غیر فنی و اخلاق حرفهای میباشد.
ایمنی:
مواردی است که عدم یا انجام ندادن صحیح آن موجب بروز حوادث و خطرات در محیط کار میشود.
توجهات زیستمحیطی:
ملاحظاتی است که در هر شغل باید رعایت و عمل شود که کمترین آسیب به محیطزیست وارد گردد.
نام استاندارد آموزش شغل : |
تون آپ (تنظیم کار موتور) |
شرح استاندارد آموزش شغل : |
در این استاندارد چگونگی کارکرد موتور، عیبیابی و رفع عیب عیوب مکانیکی، سیستم سوخت و جرقه بررسی میشود. |
ویژگیهای کارآموز ورودی : |
حداقل میزان تحصیلات: سوم راهنمایی حداقل توانایی جسمی و ذهنی: داشتن سلامت جسمی و روانی مهارتهای پیش نیاز: ندارد |
طول دوره آموزش: |
طول دوره آموزش : 480 ساعت زمان آموزش نظری : 125 ساعت زمان آموزش عملی : 355 ساعت زمان کارورزی : 0 ساعت زمان پروژه : 0 ساعت |
بودجهبندی ارزشیابی (به درصد) |
کتبی : 25% عملی : 65% اخلاق حرفهای : 10% |
صلاحیتهای حرفهای مربیان: |
حداقل تحصیلات لیسانس مرتبط و یا فوقدیپلم صنایع خودرو با 5 سال سابقه تدریس در این رشته |
* تعریف دقیق استاندارد (اصطلاحی):
* اصطلاح انگلیسی استاندارد (و اصطلاحات مشابه جهانی):
* مهمترین استانداردها و رشتههای مرتبط با این استاندارد:
تعمیرکار اتومبیلهای سواری بنزینی درجه 2 و درجه 1
* جایگاه استاندارد شغلی از جهت آسیب شناسی و سطح سختی کار:
الف : جزو مشاغل عادی و کم آسیب طبق سند و مرجع ……………………………..
ب : جزو مشاغل نسبتا سخت طبق سند و مرجع ……………………………..
ج : جزو مشاغل سخت و زیان آور طبق سند و مرجع ……………………………..
د : نیاز به استعلام از وزارت کار R
استاندارد آموزش شغل
– شایستگیها / کارها
ردیف | عناوین |
1 | ایمنی و بهداشتی در محیط کار |
2 | فلزکاری |
3 | اجزاء موتور و متعلقات آن |
4 | کمپرسگیری |
5 | فیلرگیری سوپاپها |
6 | سیستم روغنکاری |
7 | سیستم خنککاری |
8 | سیستم سوخترسانی |
9 | نقشه خوانی مدارک |
10 | سیستم جرقهزنی |
11 | دستگاههای عیبیابی |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : ایمنی و بهداشت در محیط کار |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
3 | 10 | 13 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش : – عوامل فیزیکی و فیزولوژیکی – عوامل شیمیایی و بیولوژیکی – ایمنی و اطفاء حریق – کمکهای اولیه |
جعبه کمکهای اولیه پوسترهای ایمنی کپسول آتشنشانی |
|||
1 | ||||
5/0 | ||||
5/0 | ||||
1 | ||||
مهارت : – انجام کمکهای اویه – رعایت نکات ایمنی – انتخاب محیط کار مناسب – پیشگیری از حوادث |
||||
4 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
نگرش : – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود. |
||||
ایمنی و بهداشت : – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیستمحیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
عنوان : فلزکاری |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
4 | 20 | 24 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – اندازهگیری – سوهانکاری – سوراخکاری – حدیده و قلاویز |
انواع کولیس انواع کیلومتر میزکار مناسب گونیا وسایل خطکشی کمان اره انواع سوهان دریل رومیزی حدیده قلاویز تیغ مته |
|||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
مهارت: – کار با ابزارهای اندازهگیری – کار با سوهان – کار با انواع مته – کار با ابزارهای پیچزنی |
||||
5 | ||||
5 | ||||
5 | ||||
5 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان: اجزاء موتور و متعلقات آن |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
28 | 84 | 112 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – طرز کار موتور – قطعات ثابت – قطعات متحرک – نحوه صحیح مونتاژ و دمونتاژ موتور |
خودروانژکتوری ابزارهای عمومی و تخصصی جک موتور درآور استند گردان حلالهای شوینده |
|||
4 | ||||
4 | ||||
4 | ||||
16 | ||||
مهارت: – بررسی سیکل کاری موتور – شناسایی قطعات ثابت – شناسایی قطعات متحرک – باز و بسته کردن موتور و متعلقات آن |
||||
10 | ||||
13 | ||||
13 | ||||
48 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : کمپرسگیری سیلندر |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
25 | 40 | 65 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – تعریف کمپرس – نسبت تراکم و عوامل مؤثر بر آن – کمپرس سنج – دستگاه نشتیاب |
کمپرس سنج نشتیاب (خلاءسنج) آچار شمع آندوسکوپ صداسنج ساعت اندیکاتور |
|||
5/0 | ||||
5/0 | ||||
5/0 | ||||
5/0 | ||||
مهارت: – تعیین میزان کمپرس – تعیین نسبت تراکم – کار با کمپرسنج – کار با دستگاه نشتیاب |
||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
عنوان : فیلرگیری سوپاپها |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
4 | 12 | 16 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – فیلر و انواع آن – لقی سوپاپ – تبدیل واحد – نحوه صحیح فیلرگیر |
انواع فیلتر آچار رینگ ابزارهای عمومی کارگاهی |
|||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
مهارت: – کاربرد فیلر – تعیین میزان لقی سوپاپ – تبدیل انواع واحدها – فیلرگیری سوپاپها |
||||
3 | ||||
3 | ||||
3 | ||||
3 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : سیستم روغنکاری |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
4 | 8 | 12 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – انواع روغن – مدار روغنکاری – پمپ روغن – فیلتر، سنسور و کارتل روغن |
انوع روغن فیلتر روغن فشارسنج روغن ابزارهای عمومی آچار فیلتر روغن |
|||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
مهارت: – بررسی انواع روغن – بازدید مدار روغنکاری – باز و بسته کردن پمپ روغن – بررسی فیلتر و سنسور و کارتل روغن |
||||
1 | ||||
1 | ||||
3 | ||||
3 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : سیستم خنککاری |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
4 | 8 | 12 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – رادیاتور و انواع آن – پمپ آب – ترموستات و سنسور دماب آب – فن |
نشتیاب رادیاتور آب رادیاتور |
|||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
1 | ||||
مهارت: – بررسی رادیاتور – باز و بست واتر پمپ – باز و بسته کردن تروستات و سنسور دمای آب – بررسی فن و مدارات آن |
||||
2 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : سیستم سوخترسانی |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
16 | 42 | 58 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – انواع سوخت و استانداردهای آن – نسبت اختلاط سوخت و هوا – مدارات سوخترسانی – اجزاء مدار سوخترسانی |
انواع سوخت پمپهای مکانیکی انواع پمپهای الکتریکی |
|||
4 | ||||
4 | ||||
4 | ||||
4 | ||||
مهارت: – تعیین نسبت اختلاط – بررسی مدار سوخترسانی – بررسی پمپ سوخت، فیلتر بنزین – تعیین سوخت استاندارد |
||||
9 | ||||
9 | ||||
16 | ||||
8 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : نقشهخوانی |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
20 | 55 | 75 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – علائم نقشه – مدارات الکتریکی سوخترسانی – مدارات الکتریکی جرقهزنی |
ویدئو پروژکتور انواع نقشههای سیستمهای انژکتوری مولتی متر دیجیتالی سنسورها و عملگرها ECU |
|||
5 | ||||
7 | ||||
8 | ||||
مهارت: – خواندن نقشههای مدارات – عیبیابی مدارات الکتریکی سوخترسانی – عیبیابی مدارات الکتریکی جرقهزنی |
||||
15 | ||||
20 | ||||
20 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : سیستم جرقهزنی |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
8 | 32 | 40 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – انواع سیستم جرقهزنی – شمع و وایر – کویل – دلکو |
کویل معمولی انواع کویل دوبل شمع وایر تست لامپ چراغ تایمینگ دلکو پیکاب مدول |
|||
2 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
2 | ||||
مهارت: – بررسی سیستم جرقهزنی – بررسی شمع و وایرها – بررسی کویل – بررسی دلکو |
||||
8 | ||||
8 | ||||
8 | ||||
8 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
استاندارد آموزش
– برگهی تحلیل آموزش
عنوان : دستگاههای عیبیاب |
زمان آموزش | |||
نظری | عملی | جمع | ||
32 | 80 | 112 | ||
دانش، مهارت، نگرش، ایمنی توجهات زیستمحیطی مرتبط |
تجهیزات، ابزار، مواد مصرفی و منابع آموزشی |
|||
دانش: – عیبیابی خودرو – مولتی متر – دستگاه دیاگ – اسیلسکوپ |
دیاگ مولتی متر دیجیتالی اسلیسکوپ دستگاه آنالیز دود |
|||
5 | ||||
9 | ||||
9 | ||||
9 | ||||
مهارت: – چگونگی عیبیاب – کار با مولتی متر – کار با دیاگ – کار اسیلسکوپ |
||||
20 | ||||
20 | ||||
20 | ||||
20 | ||||
نگرش: – رعایت اخلاق حرفهای – انجام کار مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده انجام شود |
||||
ایمنی و بهداشت: – استفاده از لباس کار و تجهیزات انفرادی مناسب – نظافت محیط کار |
||||
توجهات زیست محیطی : – جمعآوری ضایعات و پسماندها و دفع اصولی آنها |
– برگه استاندارد تجهیزات
ردیف | نام | مشخصات فنی و دقیق | تعداد | توضیحات | |
1 | ابزارهای عمومی | ست کامل | 3 سری | ||
2 | ابزارهای تخصصی | ست کامل | 3 سری | ||
3 | میزکار فلزکاری | استاندارد | 3 عدد | ||
4 | میز کار کارگاه مکانیک | استاندارد | 3 عدد | ||
5 | خودرو انژکتوری | خودروی روز بازار | 2 دستگاه | ||
6 | شبیهساز موتور انژکتوری | استاندارد | 2 دستگاه | ||
7 | مولتی متر | استاندارد | 3 عدد | ||
8 | اسیلسکوپ | استاندارد | 3 عدد | ||
9 | گسترده شبکههای مالتی پلکس 206 | استاندارد | |||
10 | شمع پاک کن | – | 2 دستگاه | ||
11 | انژکتور شور | – | 2 دستگاه | ||
12 | دستگاه تست انژکتور | – | 2 دستگاه | ||
13 | کمپرس سنج | – | 3 دستگاه | ||
14 | فشارسنج مدارات روغن | – | 2 دستگاه | ||
15 | ویدئو پروژکتور | – | 1 دستگاه |
توجه: تجهیزات براي یک کارگاه به ظرفیت 15 نفر در نظر گرفته شود .
– برگه استاندارد ابزار
ردیف | نام | مشخصات فنی و دقیق | تعداد | توضیحات |
1 | آب | مقطر | 4 لیتر | |
2 | روغن | موتور | 4 لیتر | |
3 | بنزین | معمولی | 4 لیتر | |
4 | سمباده | استاندارد | 20 سانتیمتر | |
5 | پارچه تنظیف | 1 متر | ||
6 | حلالهای شستشوی موتور | استاندارد | 1 لیتر | |
7 | ماده اولتراسونیک | Ultrasonic | 1 لیتر |
– برگه استاندارد ابزار
ردیف | نام | مشخصات فنی و دقیق | تعداد | توضیحات |
1 | آچار تخت میلیمتری | ست کامل | 1 دست | |
2 | آچار رینگ | ست کامل | – | |
3 | آچار شمع | استاندارد | 1 عدد | |
4 | آچار فیلتر روغن | استاندارد | 3 عدد | |
5 | بکس میلیمتری و اینچی | ست کامل | 1 جعبه | |
6 | فیلر اینچی و میلیمتری | استاندارد | 1 عدد | |
7 | جعبه بکس E | – | 1 جعبه | |
8 | جعبه بکس T | – | 1 جعبه | |
9 | ترک متر | – | 1 عدد | |
10 | گشتاور سنج زاویهای | – | 1 عدد | |
11 | کمپرس سنج | – | 1 عدد | |
12 | خلاء سنج | – | 1 عدد | |
13 | دستگاه تست فشار پمپ | – | 1 عدد | |
14 | دستگاه تست فشار روغن | – | 1 عدد | |
15 | دستگاه کابل شو | – | 1 عدد |
توجه : ابزار به ازاء هر 3 نفرمحاسبه شود
– منابع و نرمافزارهاي آموزشی (اصلی مورد استفاده در تدوین و آموزش استاندارد)
ردیف | عنوان منبع یا نرم افزار | مولف | مترجم | سال نشر | محل نشر | ناشر یا تولیدکننده | |
– سایر منابع و محتواهاي آموزشی (پیشنهادي گروه تدوین استاندارد) علاوه بر منابع اصلی
ردیف | نام کتاب یا جزوه | سال نشر | مولف/مولفین | مترجم/مترجمین | محل نشر | ناشر | توضیحات |
1 | مکانیک خودرو به زبان ساده | 1391 | محمد محمدی | بوساری | راه نوین | ||
2 | جزوه آموزشی روا | 1389 | شرکت ایساکو | ||||
3 | اصول و مبانی تعمیر موتورهای پراید و ریو جلد 1 و 2 | 1390 |
فهرست سایتهاي قابل استفاده در آموزش استاندارد
عنوان | ردیف | |
سایت شرکت ایساکو | www.ISACO.IR | 1 |
2 | ||
3 | ||
4 | ||
5 | ||
6 | ||
7 | ||
8 |
جهت مشاهده استاندارد مهارت و آموزشی تون آپ کار (تنظیم کار موتور) خودرو درجه ۲ اینجا کلیک کنید.