عیب یابی کلی خودرو
از جمله علائم وجود مشکل در باتری عبارت اند از:
- دیر روشن شدن خودرو
- کم نور شدن چراغهای خودرو
- وجود بوی بد در باتری
- نشتی آب اسید از باتری
- باد کردن باتری
- افت ولتاژ موقع آمپر کشیدن باتری
همچنین عللی که میتوانند رفته رفته موجب بروز مشکل در باتری شوند نیز عبارت اند از:
- عدم استفاده از باتری برای مدت زمانی طولانی
- استفاده از آب اسید غیر استاندارد برای باتری
- بیش از اندازه شارژ شدن باتری به وسیلهی دینام
در صورتی که آلترناتور با مشکل مواجه شود، معمولاً علائم زیر دیده میشوند:
- شارژ زیاد یا کم باتری
- خاموش شدن خودرو حین حرکت (روشن نشدن بعد از خاموش شدن ناگهانی)
- نور زیاد یا کم چراغهای خودرو به هنگام روشن بودن خودرو
مواردی هم که میتوانند موجب بروز مشکل در آلترناتور خودرو شوند، موارد زیر هستند:
- پارگی تسمه آلترناتور
- مشکل در اتصالات پشت آلترناتور
- تمامشدن زغالهای آلترناتور
- سوختگی در فیوز برق تحریک آلترناتور
- مشکل در کابل مثبت آلترناتور به باتری
در صورت بروز مشکل در سیستم فن، مشکلات زیر به وجود میآیند:
- بالا رفتن دمای موتور و به اصطلاح جوش آوردن موتور
- قطع ناگهانی کمپرسور کولر
- افزایش مصرف سوخت
- خالی شدن سریع شارژ باتری
- افزایش دمای آب
در صورت خراب شدن ترموستات، دمای موتور خودرو زیاد میشود. بنابراین یکی از علل داغ شدن خودرو وجود مشکل در ترموستات است.
در صورتی که سیستم استارت دچار مشکل شود، علائم زیر ممکن است بروز یابند:
- ایجاد دود و بوی سوختگی در قسمت استارت
- ترکیدن باتری در زمان استارت زدن
- به سختی و سنگین استارت خوردن خودرو
- داغ شدن بیش از اندازهی کابل منفی باتری
ECU یا واحد کنترل الکترونیکی
ECU یا واحد کنترل الکترونیکی مغز خودروهای انژکتوری است. در سیستمهای انژکتوری یک سری سنسور یا حسگر به کار گرفته شده که این سنسورها با ECU در ارتباط هستند و اطلاعات لازم را برای ECU ارسال میکنند. در صورتی که ECU یا سنسورها با مشکل مواجه شوند خودرو نیز با مشکل مواجه خواهد شد.
از جمله مهمترین سنسورهای به کار رفته در خودرو میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
- سنسور میل سوپاپ (سنسور میل سوپاپ بر روی میل سوپاپ نصب میشود و برای فعالیت به برق تغذیه نیاز دارد. در صورت خرابی این سنسور، در پاشش سوخت و جرقه اختلال به وجود میآید و در نتیجه مشکلاتی مانند افزایش مصرف سوخت، مشکل در کار کردن موتور، دیر روشن شدن موتور و خاموش شدن موتور در دور آرام بروز میکنند.)
- سنسور دور موتور (این سنسور، سرعت چرخش میل لنگ و پیستون را به ECU گزارش میدهد. در خودروهایی که از سنسور قبلی، یعنی سنسور میل سوپاپ، برخوردار نیستند با خرابی این سنسور، یعنی سنسور دور موتور، کلاً موتور روشن نمیشود. اما خرابی سنسور دور موتور در خودروهایی که از سنسور میل سوپاپ برخوردار هستند در نهایت موجب دیر روشن شدن خودرو و گاه حتی روشن نشدن خودرو میشود.)
- سنسور دمای هوای بیرون (این سنسور، دمای هوای بیرون را به ECU گزارش میدهد. در صورتی که این سنسور با مشکل مواجه شود چراغ چک خودرو روشن شده و همچنین دمای هوای بیرون برای سرنشینان نمایش داده نمیشود. حتی در بعضی از خودروهایی که دوگانهسوز هستند در صورت خرابی سنسور دمای هوای بیرون، موتور روی گاز نمیرود.)
- سنسور اکسیژن اول (این سنسور قبل از کاتالیست قرار دارد و عملکرد موتور را به ECU گزارش میکند و ECU بر طبق گزارشهای این سنسور، پاشش سوخت را تنظیم مینماید. در صورتی که سنسور اکسیژن اول با مشکل مواجه شود مشکلاتی از قبیل روشن شدن چراغ چک خودرو، افزایش مصرف سوخت، دود سیاه از اگزوز و حتی روشن نشدن خودرو بروز میکنند.)
- سنسور اکسیژن دوم (این سنسور بعد از کاتالیست قرار گرفته است و اطلاعات مربوط به کاتالیست را به ECU گزارش میکند.)
- سنسور موقعیت دریچه گاز (وظیفه اصلی سنسور موقعیت دریچه گاز، گزارش گشودگی دریچه گاز به ECU است. ECU بر اساس گزارش این سنسور، میزان هوای ورودی به موتور پاشش سوخت را زیاد یا کم کرده کرده و به این ترتیب دور موتور افزایش یا کاهش پیدا میکند. در صورتی که این سنسور با مشکل مواجه باشد، ممکن است راننده تأخیر در گاز خوردن خودرو را تجربه کند و همچنین احتمال آن که خودرو در دور آرام خاموش شود وجود دارد.)
اصلیترین علامت خرابی پمپ بنزین این است که خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود.
در صورتی خرابی واشر سرسیلندر، مشکلاتی به وجود میآید از جمله:
- قاطی شدن آب رادیاتور و روغن
- خارج شدن دود سفید از اگزوز (وارد شدن آب به سیلندر)
- گرم شدن و جوش آوردن خودرو
- بد روشن شدن و بد کار کردن خودرو
در صورت خرابی شمعها، معمولاً علائم زیر پیدا میشوند:
- لرزش خودرو
- روشن شدن چراغ چک خودرو
- افزایش مصرف سوخت
- تک کار کردن خودرو (به اصطلاح خودرو تک یا سه کار می کند)
مواردی که نشاندهندهی زمان تعویض وایر شمع میباشد:
1- خام سوزی موتور در مصرف عادی
2- لرزش موتور هنگامی که اقدام به خاموش کردن آن میکنید
3- استارت نخوردن موتور
4- افزایش مصرف سوخت
کوئل شمع
در صورتی که کوئل خراب شود برق به شمعها نرسیده و مشکلات ناشی از خرابی شمع بروز میکنند. در این زمان به احتمال زیاد چراغ چک خودرو روشن میشود.