دستگاه نشت یاب :
دستگاه نشت یاب در حقیقت از یک کمپرسور باد تشکیل شده است که از طریق یکه لوله و رابط مناسب به جای شمع متصل می شود . شما می توانید با استفاده از یک شمع کهنه و یک سر شیلنگی، یک رابط مناسب تهیه کنید. برای این منظور چینی شمع و الکترود مرکزی آن را خارج کرده و سر شیلنگی را به آن جوش دهید تا به عنوان رابط بین کمپرسور و محفظه سیلندر مورد استفاده قرار گیرد.
مراحل آزمایش با دستگاه نشت یاب :
1- سیلندر یک را در آخر تراکم و اول احتراق قرار دهید. به این منظور سیلندر چهار (سیلندر آخر) را در وضعیت قیچی قرار دهید.
2- رابط دستگاه نشت یاب را به محل شمع سیلندر شماره یک ببندید.
3- دستی را کشیده و خودرو را در دنده یک قرار دهید.
4- فشار کمپرسور را به حدود 8 اتمسفر رسانده و سپس شیر خروجی را باز کنید تا هوای فشرده به داخل سیلندر شماره یک را یابد.
حال اگر فشار کمپرسور افت کند نشان دهنده نشتی بوده و اگر صدای باد در داخل اگزوز شنیده شود سوپاپ دود سوخته است. اگر صدای یاد از گیج روغن شنیده شود رینگ ها ضعیف هستند. اگر آب از رادیاتور خارج شود یا در آن حباب هوا دیده شود واشر سر سلندر سوخته است. این آزمایش را به ترتیب گفته شده برای تمامی سیلندرها انجام دهید و دقت کنید در زمان انجام آن، هر سیلندری که آزمایش می کنید در آخر تراکم و اول احتراق باشد.