عیب یابی کلی خودرو
بالا رفتن مصرف بنزین در سیستم انژکتور به چه عواملی بستگی دارد؟
1- خرابی انژکتور ( به مرور زمان سوزن داخل سوخت پاش خرده شده ویا سیلندر آن گشاد میشود و گاهی با خرابی سیم پیچ که وظیفه تولید میدان مغناطیسی را دارد انژکتور به درستی پاشش نمی کند ) که با شستشوی انژکتورها با دستگاههای شستشو میتوان از سالم بودن آن مطمئن شد.
2 -خرابی سنسور اکسیژن که در اکثر خودروها یک عدد وجود دارد و در بعضی دو عدد
3 -درست عمل نکردن سنسور فشار و دمای هوای ورودی Tmap( گاهی ممکن است که این سنسور اطلاعات اشتباه بهECU بدهد و ECU دستور پاشش سوخت اشتباه به انژکتورها بدهد.
4 -سنسور میل سوپاپ؛ با خراب شدن این سنسور در برخی از ECU ها خودرو به دلیل این که نمیتواند موقعیت درست زمان پاشش سیلندر یک را پیدا کند پاشش سوخت را از حالت ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر میدهد و با این امر هر دو انژکتور قرینه یعنی سیلندر ۱و۴ باهم ،۲و۳ باهم پاشش میکنند که این امر باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود
5-خرابی فشنگی دمای آب
باخراب شدن شدن فشنگی دمای دو حالت پیش میآید،
الف : هوا سرد است به خودرو استارت میزنیم خودرو روشن میشود ولی درجا کار نمی کند به دلیل این که به ECU گزارش نشده است که دمای آب سرد است که ECU به موتور پلهای دستور دهد دور موتور را زیاد کند،
F : گاهی دمای آب بالاست ولی به ECU اشتباهاً دمای پایین را گزارش میکند که این امر باعث دستور اشتباه ECU به استپر موتور یا موتور پلهای میشود و موتور با دور بالا کار می کند
6-خرابی استپر موتور یا موتور پله ای
با خرابی این عملگر ممکن است خودرو در دور بالا کار کند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود
7- استفاده از ترموستات با دمایی پایین تر از اندازه ی حد مجاز
8 –خرابی و یا درست کار نکردن ECU
چرا توان موتور کمتر از مقدار استاندارد است؟
برخی از ایرادات رایج
1-سوپاپها معیوب شده اند و باید در صورت لقی بیش از اندازه فیلرگیری شوند.
2-واشر سرسیلندر معیوب شده
3-عیب در رینگ و پیستونها که دچار فرسودگی بیش از حد و شکستگی شده است.
4-مدارات سوخترسانی موتور (انژکتورها، کاربراتور، لولهها و…) را بررسی و رفع عیب کنید.
5-موانع ورود هوای مورد نیاز را برطرف کنید. (از جمله خرابی فیلتر هوا)
6-سیستم جرقهزنی را نیز بررسی کنید.
7-سیلندرها دچار مشکل ( به اصطلاح گلدانی و شیشه ای شده اند )را کمپرسگیری کنید.
8-ضعیف شدن دیسک و صفحه کلاج
مهمترین دلایل خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت عبارتند از :
1-سوئیچ اینرسی (قطع کن پمپ بنزین) ، بخصوص در هنگام ضربه خوردن یا افتادن در دست انداز متداول ترین دلیل خاموش شدن و روشن نشدن خودرو است.
2- کانکتور برق اصلی زیر داشبورد که با گرم شدن شل می شود. این اشکال وقتی که دزدگیر نصب می شود بروز می کند زیرا کانکتور سمت دزدگیرها غیر استاندارد است و نصاب ها هم دقت نمی کنند.
3- اشکال در کانتکتور پمپ بنزین داخل باک
4- مشکل از سوكت بنزين داخل كاپوت (سوكتهای ECU – خودرو 206SD)
5- مشكل از سوكت برق پمپ بنزين جلو پای راننده (405)
6- تعویض سنسور اکسیژن بد با جنس بهتر (مشکل متداول در تیبا)
7- کثیفی یا اشکال در استپر موتور (معمولاً با کاهش سرعت یا افزایش ناگهانی شتاب اتفاق می افتد.)
8- مشکل از اتصال باتری
9- مشکل از ECU (مشاهده شده با فرمت و برنامه ریزی مجدد هم حل نمی شود و نیاز به تعمیر یا تعویض ECU است. عمدتاً 206 های جدید) و رانا با ECU (زیمنس)
10- فیوز 80 آمپر اصلی داخل جعبه فیوز داخل کاپوت (تیبا)
12- گشاد بودن جای 2 فیوز مربوط به سوخت ، باید با پیچ گوشتی جای فیوزها تنگ شود.(سمند)
13- هوا کشیدن واشر مپ سنسور (سنسور گاز – تندر 90)
چه عواملی باعث می شود که موتور با لرزش کار کند؟
تنظیم نبودن لقی سوپاپ ها
خراب بودن یکی از شمع یا وایر ها
کار نکردن یکی از انژکتور ها
کم بودن فشار سوخت
تنظیم نبودن تایمینگ موتور
معیوب شدن دسته موتور
خرابی یکی از سنسور های اکسیژن،دما و فشار هوا، دمای آب,کوئل
خودرو صبح استارت نمی زند.
1 _ خالی شدن شارژ باطری (احتمال خرابی باطری _ شارژ نکردن دینام _ روشن ماندن یکی از لامپ های خودرو در حالت خاموش بودن خودرو)
2 _ شل بودن و یا سولفات کردن سر باطری
3 _ خرابی سویچ
4 _ قطع بودن کابل برق و سیم اتوماتیک
5 _ خراب بودن استارت
اشکالات سیستم جرقه که در کار موتور موثر می باشند:
1.کمبود قدرت:
اولین علت: نامیزان بودن زمان جرقه و تایمینگ ها
دومین علت: شل و سولفاته شدن اتصال ها و دهانه پلاتین
2.دیر روشن شدن موتور:
اولین علت: کثیف بودن شمع ها
دومین علت: خراب بودن وایرها
سومین علت: نامیزان بودن دهانه پلاتین
3.پس زدن موتور:
اولین علت: چسبیدن وزنه های لنگری دلکو
دومین علت: به هم خوردن تنظیم دلکو
4.داغ کردن موتور:
علت: چسبیدن وزنه های دلکو
5.پیش جرقه زنی موتور:
اولین علت: شمع ها معیوب هستند
دومین علت: نامیزان بودن دلکو
6.مصرف زیاد سوخت در موتور:
اولین علت: معیوب بودن شمع ها
دومین علت: نامیزان بودن دلکو
7.موتور روشن می شود ولی خیلی زود خاموش می شود:
اولین علت: خرابی کوئل
دومین علت: خرابی خازن
سومین علت: خرابی پلاتین
8.موتور دیر دور برمی دارد:
اولین علت: چسبیدن آوانس ها
دومین علت: خراب بودن خازن
سومین علت: خراب بودن پلاتین
9.موتور دیر روشن یا روشن نمی شود:
اولین علت: خرابی کوئل
دومین علت: خرابی خازن
سومین علت: خرابی پلاتین
چهارمین علت: وایرها قطع یا سولفاته یا بریدگی دارند
پنجمین علت: شکستگی یا ترک برداشتن چکش برق
ششمین علت: خرابی شمع ها
هفتمین علت: تنظیم نبودندلکو
هشتمین علت: شکستگی درب دلکو
گاز خوردن بی دلیل پس از روشن شدن موتور خودرو:
1- خرابی استپر موتور
موتور مرتبا روغن کم می کند و دود آبی از اگزوز خارج می شود:
1- از متخصص کمک بگیرید.
2- خوردگی سیلندر ، پیستون ، رینگ ها یا خرابی کاسه نمد روی گاید یا سوپاپ ها.
موتور ریپ می زند:
1- فیلتر هوا کثیف است.
2- فیلتر بنزین خراب است.
3- دریجه ساسات کاملا باز نیست – کاربراتوری –
4 – عدم اتصال کامل بین وایر شمع و شمع
5 – سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه تنظیم نیست
6 – ایراد در پمپ بنزین.
مکث در دور آرام موتور کاربراتور:
1- تنظیم نبودن دور آرام: دور آرام را تنظیم کنید
2- گرفتگی مدار یا مسیر تغذیه دور آرام: دور آرام را چک کنید
3- تنظیم نبودن فنر بی متال ساسات اتوماتیک: فنر ساسات را تنظیم کنید.
دود کردن خوردرو به طور محسوس در زمانی ک موتور خنک می باشد یا بعد از گرم شدن موتور- معمولا در یکی از این حالت :
1 -سنسور دمای آب
2 – برنامه ریزی اپیرام ECU.
خودرو در ساعات مختلف روز یا هفته دارای کارکرد مختف است :
1- سنسور دمای هوای ورودی.
شتاب اتومبیل کم است:
1- تنظیم دلکو صحیح نیست. تنظیم کنید.
2- در لوله مکش نشتی وجود دارد پیچ ها را محکم کنید و درصورتی که واشر خراب شده باشد، تعویض نمایید.
3- سوخت کافی نیست و والوهای سوزنی را تمیز کنید.
4 – بازوهای اهرم های گاز میزان نیست، مطمئن شوید ک تمام گاز داخل اتومبیل برابر تمام گاز کاربراتور است، درصورتی که لازم باشد تنظیم کنید.
5 – آوانس اتوماتیک دلکو صحیح نیست. قطعات فرسوده شده یا خراب شده را تعویض نمایید.
دلکو را طیق مشخصات موتور تنظیم کنید ، گرفتگی داخل لوله آوانس مکش را برطرف نمایید و اتصالات را محکم نمایید.
ماشین موقع شروع به گاز دادن یا برداشتن پا از روی پدال گاز در دنده 1 یا 2 ماشین تقه بزند :
1- سنسور کیلومتر ایراد یا قطع است.
دود کردن موتور در حالت عادی – دود سیاه :
1- گرفتگی انژکتورها
2- نشتی از ناحیه اورینگ انژکتور
3- برنامه ریزی ایپرام ECU.
استارت موتور را نمی چرخاند، نور چراغ جلو خوب است :
1- سولونوئید استارت معیوب است. تعویض نمایید.
2- جا شیار دنده استارت را تمیز کنید. بندیکس معیوب است.
دود کردن موتور گاهی گاهی اوقات که در هنگام گاز دادن کم یا زیاد می شود:
1- پتاسیومتر دریچه گاز.
بد روشن شدن خودرو در آب و هوای سرد :
1- سنسور دمای آب.
خاموش شدن خودرو در اثر ضربه مانند دست انداز یا تصادف :
1- سوئیچ اینرسی عمل کرده.
ایجاد حالت CUT OFF قبل از رسیدن موتور به رد لاین – مثلا دو موتور به 3000 نمی رسد :
1- سنسور دور موتور
2- ممکن است فاصله بین سنسور دور موتور با دنده کم شده باشد – با یک واشر نسوز 1 یا 2 میلمتر بین سنسور و بدنه فاصله را زیاد کنید
3- موتور : مسیر منفی دریچه گاز را با یک سیم نازک اتصال کوتاه کنید یا مسیر جریان روی برد بازبینی کرده تا قطعی به وجود نیامده باشد در غیر این صورت ایپرم برنامه ریزی شود یا آیسی دور موتور دریچه گاز تعویض شود
تنظیم نبودن مقدار هوا و بنزین :
1- تنظیم نبودن شناور کاربراتور : تنظیم نبودن شناور
2- مناسب نبودن ژیگلورها : استفاده از ژیگلورهای همان کاربراتور
3- گرفتگی صافی هوای کاربراتور : تعمیر یا تعویض نمودن صافی.
با فشردن گاز صدای تق تق از اگزوز شنیده می شود :
1- در سیستم واکیوم نشت داشته باشد.
2-ممکن است یک از انژ کنتور های نشت داشته باشد.
3- در اگزوز خودرو سوراخی پدید آمده است.
موتور بیش از حد روغن مصرف می کند :
1 – ممکن است نشتی روغن از :
الف: کاسه نمد عقب میل لنگ، ب: واشر زیر سینی جلوی میل لنگ ، پ: واشر در پوشش سوپاپ ها ، ت: واشر فیلتر روغن ، ث: واشر پمپ بنزین ، ج: کاسه نمدی گلویی دلکو ، چ: واشر-کاتر ، ح: پیچ تخلیه روغن باشد آنها را شناسایی و در صورت لزوم عوض نمایید.
2 – فرسودگی زیاد در رینگ ها با سیلندر باعث سوختن روغن به وسیله موتور شده که علامت آن خارج شدن دود آبی و غلیظ از اگزوز است. درصورتی که رینگ های جدیدی روی پیستون می خواهید نصب کنید مستلزم آن است که مقدار تراش سیلندر باید مشخص باشد.
3 – درصورت خراب شدن راهنمای سوپاپ آنها را تعمیر و سپس از آن بایدحلقه ی لاستیکی که روی ساق سوپاپ است تعویض شود.
4 – در صورت کثیف شدن جدار پیستون و شیارهای رینگ ها در نتیجه رینگ ها عمل خود را به خوبی انجام ندهندآنها را باید تعویض کرد.
5 – روغن خیلی رقیق به کار رفته شود.
داغ کردن موتور :
1- کمبود آب در سیستم خنک کننده. نشتی و یا کمبود آب را کنترل کنید ولی قبل از اضافه کردن آب نیم ساعت جهت خنک شدن موتور صبر کنید.
2- تسمه پروانه شل است. سفتی تسمه پروانه را به مقدار مشخص شده تنظیم کنید و در صورتی که تسمه خراب شده باشد تعویض نمائید.
3- لوله ها سیستم خنک کننده خراب است. تعویض نمائید.
4 – درب رادیاتور خراب و یا مناسب نیست . اثر درب رادیاتور را کنترل کنید و مطمئن شوید که در حالت خوبی است و درب رادیاتور نسبت به درجه حرارت های متفاوت مناسب عمل می کند ، در غیر این صورت تعویض نمایید.
5- مدار دستگاه خنک کندده گرفتگی دارد مسیر را تمیز کنید.
6- ترموستات خراب است، ترموستات خراب شده را با یک ترموستات مناسب درجه حرارت کارکرد موتور تعویض نمائید.
7- دلکو میزان نیست. طبق مشخصات داده شده در کاتالوگ ، اتومبیل را تنظیم کنید.
8 – پمپ آب خراب یا نششت می کند، پمپ را تعمیر یا تعویض کنید.
9- عیب در لوله های خارجی اتصال به رادیاتور جهت تنظیم و خروج بخار آب اتصال لوله را از نظر نشت کنترل کنید.
موتور روشن شده اما دارای دور یکنواخت نیست :
1- در صورت معیوب بودن سیستم جرقه یا سوخت رسانی آنها را برسی و رفع عیب نمائید.
2- در صورت زیاد بودن فاصله بین سوپاپ ها و اسبک ها آنها را بررسی و فیلگر نمایید.
3- در صورت سوختن سوپاپ ها و اثر سیلندر یا باز کردن سر سیلندر و معاینه سوپاپ ها تعمیرات لازم را بر روی آنها انجام دهید.
در دور آرام موتور خاموش می شود ولی در بقیه مواقع عادی کار می کند :
1- پیچ گاز احتیاج به تنظیم دارد. طوری تنظیم کنید که دور آرام موتور افزایش یابد.
2- سوراخ هوایی – دور آرام – مسدود شده است . تمیز کنید.
3- در لوله مکش نشتی است. تمام قطعاتی ک متصل به منیفولد هستند. کنترل کنید و در صورتی محکم نبود ، محکم کنید.
دود اگزوز عادی است ولی مرتبا باید به آن روغن اضافه شود:
1- روغن ریزی موتور ،موتور را کاملا بشوئید و موتور را در حالت گرم نگه دارید و نشت آن را کنترل کنید واشرهای لازم را عوض کنید و یا پیچ آنها را محکم کنید.
باطری یه مرتبه خالی می شود :
1- اتصالی در سیم کشی پیدا شده : سیم کشی باطری را کنترل کنید.
2- صفحات داخل باطری به هم اتصال پیدا کرده : صفحات داخل باطری را عوض نمایید.
3- جسم خارجی در باطری افتاده: داخل باطری را تمیز کنید.
خودرو در هنگام روشن شدن دچار خام سوزی می شود:
1- سنسور اکسیژن خراب است – گرم کن آن کار نمی کند.
روشن نشدن خودرو در هنگام استارت گرم – یعنی 20 تا 30 دقیقه بعد از خاموش شدن موتور در تابستان :
1- سنسور دور موتور ایراد دارد – این سنسور در اثر گرمای زیاد کیفیت خود را از دست داده است – یا براده های نوک آن تمیز شود.
موتور در تابستان دیر روشن می شود :
1- غلظت روغن زیاد است.
2- دریچه ی ساسات عمل نمیکند – کاربراتوری –
3- سیستم جرقه تنظیم نیست.
4 – سنسور های دمای موتور بدرستی عمل نمی کند.
فن با روشن شدن موتور یکسره کار می کند :
1- رله فن چک شود.
2 -مقاومت یا یونیت فن چک شود.
3 – ایپرام ECU برنامه ریزی یا فلش شود – ممکن است در اثر شستشوی موتور و یا بارندگی به بعضی از سنسور ها مانند کیلومتر آب رسیده باشد و باعث کارکرد نامنظم و بهم ریختگی ای سی یو شود، معمولا با فلش رفع عیب شود.
4 – آی سی فن یا دمای آب ECU تعویض شود.
باطری کم کم خالی می شود :
1- اتصال ضعیفی در سیم کشی پیدا شده یا سیم کشی خارجی باطری گاه گاهی در نتیجه ارتعاشات اتصال کرده : سیم کشی باطری را کنترل کنید و در صورت لزوم سیم کشی را عوض کنید و صفحات عایق را عوض نمایید.
2 -صفحات عایق داخل باطری خورده شده و در ته باطری ریخته شده و باطری نمی تواند در خود برق ایجاد کند : خانه های باطری بیرون آورده و جعبه باطری را تمیز کرده و دوباره صفحات را در جای خود قرار دهید.
رادیاتور آب کم می کند :
1- نشتی خارجی – معمولا محل نشت گچ و شوره میزند – لوله ها را بررسی کنید ، اگر لازم بود تعویض نمایید. واشر سر سیلندر درصورتی لازم بود تعویض نمایید.
2-نشت به داخل موتور : نشتی آب به داخل موتور را با استفاده از گیج روغن و بالا آمدن سطح روغن می توان کنترل نمود. در حالت خیلی بد روغن به صورت سفید رنگ است. بخار اضافی لوله اگزوز را کنترل کنید.
3- نشتی در سیستم خنک کاری آنها را بررسی و از ماده اندرسیل جهت هر گونه نشتی نامرئی استفاده کنید.
موتور زیاد بنزین مصرف می کند :
1- کاربراتور احتیاج به تنظیم دارد.کاربراتور را تنظیم کنید.
2- گرفتگی در ورود هوای مکشی است. فیلتر هوا را تمیز یا تعویض نمایید.
3- ساسات گیر کرده است. ساسات را رفع گیر نمایید.
در دور آرام موقعی که موتور سرد خودرو خاموش می شود :
1- پیچ گاز احتیاج به تنظیم دارد آن را تنظیم کنید.
2- ساسات درست کار نمی کند ، فیلتر هوا را بردارید و مدار ساسات را کنتنرل کنید.
در شتاب گیری موتور مکث دارد یا سکته می زند :
:1- فیلتر بنزین خراب است
2- شمع ها و وایر
3 -برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود.
بوی بنزین موقعی که موتور خاموش است استنشاق می شود :
1- نشتی بنزین از لوله ها و اتصالات است آنها را بررسی و رفع عیب کنید.
2- نشتی بنزین از زیر کاربراتور است بررسی و رفع عیب کنید.
ترمز خوب عمل نمی کند :
1- گرفتگی سوراخ ورودی و خروجی هوا در درب مخزن روغن موتور
2- وجود هوا در سیستم مدار ترمز
3- وجود نشتی روغن در مدار ترمز
4 – چرب بودن لنت ها
5- استهلاک بیش از حد لننت ها
6 – استهلاک بیش از حد در دیسک ترمز یا کاسه چرخ ها.
7- عمل نکردن پمپ اصلی – بوستر یا سیلندر چرخ ها.
وجود لرزش اتوموبیل در هنگام ترمز :
1- بالانس نبودن یا تاب داشتن دیسک قرمز
2- دو پهن بودن کاسه ترمزها
3 – معیوب بودن یا چرب بودن لنت ها.
خودرو کشش ندارد :
1- فیلتر هوا کثیف است.
2- استهلاک بیش از حد صفحه کلاج یا دیسک کلاج
3- دریجه گاز کاملا باز نمی شود
4 – سیستم سوخت رسانی و سیستم جرقه تنظیم نیست.
مصرف سوخت خیلی زیاد است :
1- سوزن ژیگلو را تنظیم کنید.
2- سوزن ژیگلور لاغر آن را نعویض کنید.
3- صافی هوا خیلی کثیف شده آنرا را تعویض نمایید.
4 – نشتی بنزین از اتصالات کاربراتور و پمپ بنزین است آنها را بررسی و رفع عیب نمایید.