خارج شدن دود از اگزوز خودرو (انواع دود خودرو)
خروج دود آبی از اگزوز (روغن سوزی)
خروج دود آبی از اگزوز (روغن سوزی) به معنی ورود روغن موتور به داخل محفظه احتراق موتور است و دلایل آن عبارتند از :
1- بیش از حد بودن سطح روغن موتور (ریختن بیش از حد روغن در موتور در تعویض روغنی).
2. خرابی یا فرسوده شدن رینگ پیستون یا بوش موتور؛ که در این حالت موتور در دورهای بالا دود کرده و شمع روغن زده می شود. در نتیجه ممکن است یک یا چند سیلندر کار نکنند و موتور و بدنه ماشین دچار لرزش شود که اصطلاحا آنرا «تک کار کردن موتور» می گویند.
3. نشت کردن روغن از کاسه نمد سوپاپ ها؛ که در این حالت موتور دیر روشن می شود و اگر پس از چندین ساعت خاموش ماندن، آن را روشن کنیم، بلافاصله دود آبی خارج می شود ولی بعد از چند ثانیه قطع می شود. وقتی موتور چند دقیقه کار کند، با گاز دادن دوباره دود آبی رنگ خارج می شود.
بطور کلی دلایل ایجاد روغنسوزی:
- شکستن یک یا چند رینگ پیستون
- خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون
- خرابی واشر سرسیلندر
- خرابی لاستیک گیت
- خرابی کاسه نمد
- خرابی یاتاقانها
- خرابی شاتونها
- اصطکاک شدید گیت سوپاپ و عواملی مانند آن
فرسودگی بیش از حد رینگ پیستون ها
نشت روغن از سوپاپ
شکستگی دیواره سیلندر که باعث نشت روغن خواهد شد
راههای تشخیص روغنسوزی:
- خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز
- کم شدن دائم روغن
- وجود علائم نشت روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع (در اصطلاح مکانیکها: شمعها خیس شده)
- چربی سر شمع
- چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز
- بوی سوختن روغن در محفظه موتور و…
نکته: مکانیکها و تعمیرگاههای معتبر با وسایل دقیقتری چون کمپرسسنج و مانند آن به روغنسوزی خودرو پی میبرند و با این وسایل قادرند تشخیص دهند که همه یا یکی از محفظههای پیستون و بهطور مشخص کدام محفظه دچار آسیب شده یا علت روغنسوزی ناشی از چیست.
رفع عیب روغنسوزی و دود اگزوز:
چنین دودی معمولا رایحهای مانند نان برشته سوخته شده دارد. در این حالت باید سطح روغن را در موتور کنترل کرده و در صورت پایین بودن میزان آن، باید روغن اضافه کرده تا به سطح عادی برگردد. هرگز اجازه ندهید سطح روغن موتور از میزان معین پایینتر آید چون در اینصورت موتور لطمه و آسیب کاملا جدی میبیند. برای پی بردن و تشخیص اینکه رینگهای پیستون و یا خود پیستون خراب هستند یا نه، باید آزمایش کمپرس پیستون را انجام داد که در صورت پایین بودن فشار و کمپرس، وجود چنین عیوبی قطعی است.
خروج دود سیاه از اگزوز
وجود چنین دودی و خروج آن از اگزوز در اتومبیلهای دیزلی قدیمی پدیدهای عادی است که معمولا در ابتدای استارت زدن موتور از لوله اگزوز خارج میشود ولی تحت هیچ شرایطی دود سیاه نباید از اگزوز اتومبیلهای با موتور بنزینسوز خارج شود و چنانچه چنین دودی خارج شود به معنای آن است که مخلوط هوا و سوخت، بیش از اندازه غلیظ بوده که دلیل آن احتمالا ناشی از آن است که اگر اتومبیل قدیمی و مجهز به کاربراتور باشد موتور در حالت ساسات اتوماتیک گیر گرده است و یا دلایل دیگر میتواند ناشی از وجود نشتی در انژکتور سوخت رسان، فشار بیش از حد سیستم سوخترسانی، نقص عملکرد سنسور اکسیژن و بالاخره گرفتگی فیلتر یا صافی هواکش باشد.
علت های خروج دود سیاه از اگزوز
خروج دود سیاه از اگزوز به دلیل درست نبودن نسبت ترکیب سوخت با هوا است که به دلایل زیر پیش خواهد آمد:
1. خراب بودن سوزن انژکتور.
2. خراب بودن سنسور دمای موتور.
3. خراب بودن سنسور اکسیژن.
4. تنظیم نبودن زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ ها به دلیل عدم نسب درست تسمه تایم.
5. خرابی سنسور فشار هوای ورودی.
6. خرابی میل سوپاپ یا آب بند نبودن سوپاپ ها.
7. کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا.
8. کیپ شدن مسیر اگزوز یا خراب شدن کاتالیزور اگزوز.
نشت سوخت از یک انژکتور
رگلاتور کنترل فشار سوخت نمیتواند به خوبی فشار مرتبط با جریان سوخت را تحت کنترل داشته باشد که در نتیجه منجر به پمپ بیش از حد سوخت و احتراق نامناسب خواهد شد.
فیلتر هوا عملکرد خوبی در عبور هوا بخاطر کثیفی بیش از حد آن ندارد و اجازه نمیدهد به اندازه کافی هوا به داخل سیلندر ها وارد شود در نتیجه احتراق به خوبی اتفاق نمیفتد.
رفع عیب دود سیاه
اگر اتومبیل شما قدیمی بوده و دارای کاربراتور است باید ساسات اتوماتیک آنرا کنترل کنید و اگر موتور آن خیلی قدیمی نیست و مجهز به سیستم سوختپاش انژکتوری بوده، فشار انژکتور که عمل سوخترسانی انجام میدهد را کنترل کنید. آخرین مرحله مربوط به بازرسی فیلتر هواکش است ( در صورت اطمینان از صحت عملکرد سنسور اکسیژن).
خروج دود سفید از اگزوز
در صورت مشاهده خروج دود سفید باید گفت وضعیت بسیار جدیتر است چون نشاندهنده آن است که مایع یا ماده خنککننده و یا روغن هیدرولیک در حال سوختن است.
اگر دود مربوط به سوختن ماده خنککننده باشد دلیل آن احتمالا وجود نشتی در واشر سرسیلندر و یا وجود ترک در سرسیلندر است و اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد که مربوط به گیربکس بوده و دلیل آن این است که موتور از طریق یک لوله خرطومی وکیوم مشغول مکیدن روغن هیدرولیک موجود در گیربکس است.
نشت مایع خنک کننده از روی واشر سر سیلندر در سیلندر
شکستگی سر سیلندر و ورود ماده خنک کننده در سیلندرها
رفع عیب دود سفید
اگر دود، مربوط به سوختن ماده خنککننده باشد اصطلاحا به آن دود شیرین میگویند و اگر فقط بوی سوختگی باشد مربوط به سوختن مایع هیدرولیک گیربکس است. در این وضعیت ابتدا باید سطح مایع خنککننده را کنترل کرده و پس از آن اقدام به کنترل روغن هیدرولیک داخل گیربکس کرد. چنانچه سطح مایع خنککننده پایینتر باشد و یا موتور بیش از حد گرم شود و درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد باید آزمایش فشار را انجام داد تا مشخص شود که آیا سیستم خنک کننده قادر به حفظ و تحمل فشار بوده یا خیر؟ چنانچه سیستم نتواند فشار را تحمل کند به معنای آن است که واشر سرسیلندر خراب شده و نیاز به تعویض دارد. اگر فقط سطح روغن گیربکس پایین آمده بود باید با ربختن روغن، سطح آنرا به حالت عادی برگردانید و اقدام به بازرسی و کنترل لوله مکنده از گیربکس به موتور بنماید و اگر مشاهده کردید که آن لوله دچار مشکل شده باید اقدام به تعویض سوپاپ وکیوم مدولار که در گیربکس وجود دارد کرد.
انواع دودهای خروجی از اگزوز ، بطور خلاصه در جدول زیر آورده شده است :
سردی بیش از حد موتور |
1 ديدگاه
بازخورد: ناشناس