سنسور اکسیژن خودرو و علائم خرابی آن :
سنسور اکسیژن به عنوان یکی از سنسور های موجود در موتور خودرو می باشد که خرابی آن باعث افزایش مصرف سوخت و درست کار نکردن موتور می شود.
یکی از مهمترین پارامترهایی که باید در هر خودرویی از گذشته تا امروز کنترل و چک شود مصرف سوخت است. مخصوصاً در شرایط امروز که بحران مصرف سوخت به عنوان یکی از مهمترین عاملها در زمینه فروش یک محصول از یک شرکت است. اما مصرف سوخت در هر خودرویی به عوامل مختلفی وابسته بوده که میتوان آنها را به شاخههای گوناگونی دستهبندی کرد. به طور مثال یکی از این شاخهها طراحی خودرو و رفتار هوا با بدنه خودرو در زمان حرکت است. اما مهمترین بحث بحث نسبت هوا به سوخت بوده که در هر خودرویی تعیینکننده بخش اعظمی از مصرف سوخت است. این نسبت هوا به سوخت توسط سنسوری به نام اکسیژن کنترل میشود.
این سنسور که در خودروهای مختلف عملکرد تقریباً یکسانی دارد میتواند در میزان مصرف سوخت خودرو تاثیر بسیار زیادی بگذارد. اما برای اینکه بتوانیم بیشتر به این موضوع بپردازیم باید ابتدا وظیفه سنسور اکسیژن و ساختمان آن را شرح داده تا بتوانیم عیوب به وجود آمده از ناحیه این سنسور را بررسی کنیم.اولین سنسور اکسیژن در سال 1976 بر روی VOLVO 240 به کار رفت. پس از آن هنگامی که قوانین مربوط به آلایندهها در ایالت کالیفرنیا کاهش این مواد مضر را لازم دانست، خودروهای موجود در کالیفرنیا در سال 1980 از این سنسور استفاده کردند. کمی بعد قوانین فدرال در مورد آلایندهها، نصب سنسور اکسیژن بر روی تمامی خودروها و کامیونهای سبک ساخته شده در سال 1981 را اجباری کرد و اکنون با توجه به قوانین جدید آلایندگی و لزوم کاهش مصرف سوخت خودروها.
بسیاری از خودروها به بیش از یک سنسور اکسیژن مجهز هستند. (برخی پژو 206 در تیپهای پنج و شش مجهز به دو سنسور اکسیژن هستند) سنسور اکسیژن شبیه یک ژنراتور کار میکند و هنگامی که به اندازه کافی گرم شود از خود ولتاژ تولید میکند. قسمتی از سنسور که در درون مانیفولد دود قرار دارد، یک حباب سرامیکی زیرکونیومی است که انتهای آن روی پوسته مانیفولد پیچ میشود. قسمت بیرونی حباب با یک لایه متخلخل از جنس پلاتین پوشیده شده و در درون آن دو نوار پلاتینی وجود دارد که به عنوان الکترودها به کار میروند. قسمت بیرونی حباب در معرض گازهای داغ مانیفولد دود قرار دارد. اما در درون حباب، سنسور (الکترود) بین هوای محیط و دود اگزوز قرار گرفته است. در سنسورهای اکسیژن قدیمی یک سوراخ کوچک در پوسته ضخیم سنسور وجود داشت که هوا از طریق آن وارد سنسور میشد. در سنسورهای جدید تنفس از میان کانکتور سیمها انجام میشود و این فضای کم بین عایقبندی و سیمها محلی مناسب برای نفوذ هوا به درون سنسور است. بنابراین نباید هرگز روی کانکتورهای سنسور اکسیژن را روغنکاری و چرب نمود زیرا این امر سبب مسدود شدن جریان هوا میشود. این روش نسبت به روش قدیمی ترجیح داده میشود، زیرا خطر کثیف شدن یا گرفتگی توسط آب که میتواند از درون سنسور را کثیف یا معیوب کند، کاهش پیدا میکند.
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
بررسی سنسورها و عملگرهای مهم موتور پراید و نشانه های خرابی آن