در صورتی که چراغ های جلو و سایر تجهیزات الکتریکی کار نمی کنند، فیوز اصلی را بازدید نمایید. اگر این فیوز سوخته است باید آن را تعویض کنید.

محل قرار گرفتن فیوز در خودرو

در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است.

عیب یابی و تعویض فیوز

فطع شدن فیوزها مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدارECU آن است.

اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطعی آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوزخودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایس و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورتفیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.

هشدار:

  • حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمایید.
  • استفاده از فیوز با ظرفیت بالاتر از حد مجاز ممکن است باعث بروز خسارت یا حتی آتش سوزی شود.
  • توجه داشته باشید حتی به صورت موقتی نیز، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید. این عمل می تواند باعث صدمه دیدن یا حتی آتش سوزی شود.
  • هرگز از فیوزهای غیر استاندارد حتی برای مدت کوتاه استفاده نکنید زیرا در این صورت به سیم کشی و سیستم های الکترونیکی آسیب وارد شده و باعث آتش سوزی خواهد شد.
  • برای تهیه فیوزهای استاندارد می توانید به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.

توجه:

  • فیوزهای استاندارد، دارای بدنه صاف، شفاف و غیر هادی الکتریسیته بوده و سیم قابل ذوب شدن آن باید کاملا قابل رویت باشد. همچنین ترمینال های فیوز باید در قسمت بدنه فیوز کاملا محکم قرار گرفته باشد و پایه ها نباید به هیچ وجه لق و یا شل باشند و فیوز از استحکام کافی هنگام نصب روی خودرو برخوردار باشد.
  • روی بدنه فیوزها باید میزان ولتاژ و شدت جریان عبوری (آمپر) و مشخصه سازنده و یا شرکت بازرگانی حک شده باشد.

هشدار:

هیچ گاه به جای فیوز از سیم حتی برای مدت کوتاه استفاده نکنید. زیرا در این صورت به سیم ها و سیستم الکتریکی آسیب وارد شده و دچار آتش سوزی خواهند شد.