قفل مرکزی خودرو چگونه کار می کند ؟
نیازهای کارکردی سیستم قفل مرکزی
وقتی کلید در قفل در طرف راننده می چرخد ،همه درهای دیگر نیز باید قفل شوند . این کار به وسیله موتورها یا سولنوئیدهای تعبیه شده در هر در انجام می شود . اگر سیستم فقط از در طرف راننده به کار بیفتد ،این در نیاز به کار انداز نخواهد داشت . اما اگر سیستم قابل کاراندازی از هر دو در جلو یا کنترل از دور باشد ، آنگاه همه درهای کار انداز لازم دارند . در خودرو های مجهز به سیستم های پیچیده دزدگیر ، غالبا با فعال شدن دزدگیر ، همه درها قفل می شوند .
کاراندازهای قفل در
در حال حاضر تقریبا همه کاراندازهای قفل در ،موتورهای کوچکی هستند که از طریق چرخ دنده های مناسب ،میله ای مستقیم را در یکی از دو جهت مخالف هم به کار می اندازد تا در را قفل یا قفل را باز کند . برای اینکه از این مدار ساده معکوس کننده جهت جریان استفاده می شود . یک کارانداز متداول برای قفل در شکل زیر نشان داده شده است .
مدار قفل کن در و کنترل از راه دور
در شکل زیر مدار قفل کن در نشان داده شده است . واحد کنترل اصلی دو رله چند وضعیتی دارد که به وسیله کلید قفل در ، یا کلید کنترل از راه دور که با امواج کار می کند ،کاراندازی می شود . موتورهای قفل های مختلف به صورت های موازی سیمکشی می شوند و همه آنها به صورت همزمان به کار می افتند .
سیستم قفل مرکزی با امواج به وسیله یک فرستنده کوچک دستی و یک واحد گیرنده حسگر ،به علاوه یک رمز گشا در واحد کنترل ، ادراه می شود سیستم های ساخت سازنده های مختلف کمی با هم تفاوت دارند . وقتی با فشار دادن یک کلید کوچک کلید به کار می افتد ،رمز پیچیده ای منتقل می شود و تعداد رمز های مورد استفاده بیش از ۵۰۰۰۰ است حسگر این رمز را می گیرد و آن را به صورت یک سیگنال الکتریکی به واحد کنترل اصلی می فرستد . اگر رمز دریافتی صحیح باشد رله ها راه اندازی می شوند و قفل ها باز یا قفل می شوند . اگر در هنگام باز کردن قفل سه بار متوالی رمز نادرست به سیستم داده شود ،آنگاه سیستم خود را از کار می اندازد و قفل باز نخواهد شد ، مگر با کلیدی که در اختیار راننده است . پس از باز شدن قفل سیستم دوباره به کار می افتد تا با دریافت رمز صحیح قفل ها را به کار بیندازد . بدین ترتیب نمی توان با استفاده از فرستنده های دگر قفل ها را باز کرد .
بررسی ایرادهای شایع مربوط به سیستم قفل مرکزی
ترککردن یک خودرو بدون هیچگونه قفل و حفاظت کار سادهای نیست. قفل مرکزی، تقریبا یکی از پیش پا افتادهترین امکانات امنیتی یک خودرو است که امروزه باید روی آن قرار گرفته باشد. اما همین سیستم در عین پیش پا افتادگی، هنگام خرابی برای مالک دردسرساز شده و میزان اهمیت خودش را نشان میدهد.
سیستم قفل مرکزی در اکثر خودروها مکانیسم پایهای و مشابهی دارد. برای هر در، یک پمپ الکتریکی (قفل با موتور DC) به همراه زبانه نصب شده است. تمامی این پمپها، به صورت موازی به یونیت قفل مرکزی متصل شدهاند. فرمان قفل درها میتواند از جانب یک کلید قفل مرکزی روی داشبورد، سوئیچ قفل درِ راننده و یا ریموت خودرو صادر شود. در اکثر خودروها یک میکروسوئیچ در پمپ قفل درِ راننده جاسازی میشود. این میکروسوئیچ با قفلشدن درِ راننده عمل کرده و فرمان قفلشدن همزمان تمامی درها را به یونیت قفل مرکزی صادر میکند. بدین ترتیب میتوان به صورت دستی از طریق قفلکردن درِ راننده، تمامی درها را قفل کرد. این میکروسوئیچ هنگام باز شدن در نیز خلاصشده و مجددا موجب باز شدن تمامی درها میشود. بسیاری از یونیتهای قفل مرکزی، مجهز به فرستنده و گیرنده رادیویی و یا مادون قرمز هستند و میتوانند با دریافت فرمان از روی ریموت، قفل مرکزی را فعال و غیرفعال کنند. یونیت قفل مرکزی یک مدار الکترونیکی است که از دوبخش اصلی تشکیل شده؛ قسمت اول آن یک مدار الکترونیکی کدگشا و تصمیمگیرنده و قسمت دوم آن یک مدار قدرت الاکلنگی یا Flip-Flop است. هرگاه که یونیت قفل مرکزی تصمیم به راهاندازی قفل مرکزی میگیرد، با تحریک رلههای مدار الاکلنگی، به طور لحظهای روی موتورهای پمپ تمامی درها برق و بدنه اعمال میکند. به ازای هر بار باز و بسته کردن درها، جای برق و بدنه توسط یونیت عوض شده و جهت چرخش موتورها تغییر میکند و در نتیجه درها باز و یا بسته میشوند. این حالت تغییر متناوب برق و بدنه (مثبت و منفی) همان کاری است که مدار الاکلنگی انجام میدهد. در خودروهای امروزی، قطعه مستقلی به اسم یونیت قفل مرکزی وجود نداشته و وظیفه آن بر عهده ماژول کنترل بدنه یا یونیت BCM سپرده شده است. با توجه به اینکه یونیت BCM کنترل بسیاری از سیستمها را برعهده دارد، امکان اضافهکردن قابلیتهای مختلفی بر سیستم قفل مرکزی به صورت یکپارچه وجود دارد. مانند قفل خودکار درها در سرعتی معین، بالا کشیدن شیشهها هنگام قفل کردن درها از روی ریموت، روشن کردن فلاشرها با الگویی مشخص هنگام قفل کردن درها و باز کردن قفل درها هنگام تصادف و …
سیستم قفل مرکزی نیز مانند هر قسمت دیگری از خودرو میتواند دچار اشکالاتی شود که در ادامه به آنها میپردازیم.
1- قفل مرکزی کار نمیکند.
ابتدا سلامت فیوز سیستم قفل مرکزی را بررسی کنید که نسوخته باشد. سپس سلامت سوکت یونیت قفل مرکزی و خود یونیت را بررسی کنید. در اکثر خودروها یونیت قفل مرکزی در بالای پای راننده قرار گرفته است. سوختن مدار قدرت الاکلنگی و یا خرابی رلهها از جمله مشکلات شایع این یونیت است. اگر خودروی شما جدید بوده و فاقد یونیت قفل مرکزی است، باید با دستگاه دیاگ مشکل یونیت BCM بررسی شود.
2- ریموت قفل مرکزی کار نمیکند.
ابتدا بررسی کنید که باتری ریموت کهنه یا سولفاته نباشد. اگر قفل مرکزی سالم است اما به فرمان ریموت عمل نمیکند، احتمال دارد که ریموت از سنکرون خارج شده باشد. در بسیاری از خودروها با هر بار فشردن کلید ریموت، کد متفاوتی رد و بدل میشود که امکان کشف کد توسط گیرنده ثالثی وجود نداشته باشد. حال اگر مالک به میزان قابل توجهی از خودرو دور شده و کلید ریموت به طور مکرر فشار داده شود، کد ارسالی ریموت دائم تغییر کرده اما چون دستورات آن به خودرو نمیرسد، در نتیجه گیرنده خودرو در انتظار کد آخرین دستور مانده و سنکرون ریموت و خودرو به هم میخورد زیرا عددی که ریموت ارسال میکند با عددی که گیرنده خودرو در انتظار آن است مغایرت دارد. برای سنکرون کردن مجدد، بسته به مدل خودرو باید یا کلید ریموت را در کنار خودرو به صورت پیوسته نگه دارید و یا یکبار سوئیچ را باز و بسته کنید. در نهایت آخرین دلیلی که ممکن است باعث عمل نکردن ریموت شود، خرابی گیرنده ریموت و یا چشمی مادون قرمز است.
3- قفل مرکزی بیدلیل به صورت متناوب فعال و غیرفعال میشود.
خرابی یا نیمسوز شدن یونیت قفل مرکزی و یا بروز اتصالی در مدارات آن، نصب غیر اصولی دزدگیرهای بازاری و یا پس زدن پمپ یکی از درها اصلیترین دلایل بروز این مشکل هستند. در بسیاری از خودروها به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سیستم قفل مرکزی هنگام فعال شدن متناوب، یک ترموستات سر راه آن قرار میگیرد که هنگام داغ کردن یونیت قفل مرکزی مدار تغذیه آن را قطع میکند.
4- بعضی از پمپها کار نمیکنند.
نیمسوزشدن پمپ یا سوختن کامل آن، گیر کردن شاسی قفل به رودری و یا گیرپاچ کردن موتور یا چرخدندههای پمپ میتواند باعث این خرابی شود. نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که باید مشکل پمپی که کار نمیکند هر چه سریعتر برطرف شود. چون پمپ گیرکرده ممکن است باعث سوختن سایر پمپها و یا حتی یونیت قفل مرکزی شود. در چنین حالتی جریان برق بدون اینکه افت کند از سیمپیچ موتور پمپ گیر کرده عبور کرده و مجددا روی مدار قفل مرکزی اعمال میشود و اتصال کوتاه ایجاد میکند. بهتر است تا زمان رفع عیب سوکت پمپ مربوطه کشیده شود.
5- پمپها دائم میسوزند.
وجود گیر در یکی از پمپها، خرابی شاسی قفل درها، وجود اتصالی در مدار و یا خرابی مدار قدرت یونیت قفل مرکزی باعث این مشکل میشود.