مراحل جدا کردن قطعات گیربکس پراید:
1- ابتدا پوسته گیربکس را توسط حلال مناسب شستشو داده تا از ورود آلودگی های احتمالی جلوگیری شود.
2- در صورت داشتن شاسی گردان آن را به شاسی گردان ببندید در غیر این صورت آن را روی پایه مخصوص قرار دهید.
3- فشنگی دنده عقب را باز کنید.
4- در پوش فنر و ساچمه ها را باز کنید.
5- پس از باز کردن کلیه پیچ های اتصال پوسته گیربکس و پوسته کلاچ توسط ضربات ملایم چکش پلاستیکی از هم جدا کنید.
6- خار شفت و اهرم لنگ را خارج کنید.
7- خار ماهک 3 و 4 را توسط یک سنبه خارج کنید.
8- ماهک و میل ماهک و قطعه انتهای میل ماهک 3 و 4 را به گونه ای که آسیب نبیند خارج کنید (جهت جلوگیری از آسیب دیدن بین ابزار و قطعه از پارچه استفاده کنید)
9- صفحه نگهدارنده را باز کنید.
10- خار ماهک 1 و 2 را توسط سنبه خارج کنید.
11- ماهک و میل ماهک 1 و 2 را بیرون بکشید.
12- خار ماهک دنده 5 و عقب و قطعه انتهایی آن را خارج کنید.
13- خار میل ماهک را در آورید.
نکته: زمانی که گیربکس در وضعیت یکی از دنده ها، باشد ماهک و میل ماهک سایر دنده ها توسط خار میل ماهک سیستم قفل کننده، غیر قابل حرکت می باشند.
14- بست فنری اهرم تعویض دنده عقب را باز کنید.
15- شفت و دنده هرز گرد عقب را باز، و خار ماهک را از شفت جدا کنید.
16- خار میل ماهک را توسط ابزاری با انتهای مغناطیسی یا پیچ گوشتی آهنربایی خارج کنید.
17- مجموعه شفت دنده های ورودی و خروجی و دیفرانسیل را از جای خود خارج کنید.
18- ابتدا کنس های بیرونی بلبرینگ دیفرانسیل که یکی در پوسته کلاچ و دیگری در پوسته گیربکس قرار دارد را توسط چکش و بلبرینگ کش مخصوص خارج کنید.
19- کنس بیرونی بلبرینگ شفت ورودی و خروجی را از پوسته کلاچ و گیربکس خارج کنید.
20- واشر های تنظیم را خارج کنید.
21- مجرای عبور واسکازین را باز کنید.
22- بعد از جدا کردن خار ماهک از میله تعویض دنده، میله و گردگیر را خارج کنید.
23- کلیه اجزاء و شفت ورودی و خروجی را باز کنید.
24- خار سر شفت را از جای خود خارج کنید.
25- بلبرینگ، بوش فاصله پرکن دنده 5 و 4 و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.
26- مغزی و کشویی دنده 3 و 4، دنده 3 و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش و پرس خارج کنید.
27- در صورت لزوم بلبرینگ شفت ورودی را خارج کنید.
28- بلبرینگ شفت خروجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.
29- خار انتهایی شفت را درآورده و مغزی، کشویی دنده 5، و دنده برنجی را توسط بلبرینگ کش خارج کنید.
30- پس از جدا کردن خار جلوی شفت، بلبرینگ دنده نهایی (پنیون)، دنده یک و دنده برنجی را با قرار دادن بلبرینگ کش در پشت دنده یک و نیروی پرس از شفت خارج کنید.
31- مغزی و کشویی دنده عقب و دنده دو را پس از درآوردن خار توسط بلبرینگ کش بیرون آورید.
32- متعلقات دیفرانسیل را پیاده کنید.
جمع کردن گیربکس پراید:
جمع کردن و کنترل لقی دیفرانسیل، سوار کردن دنده های گیربکس و مراحل جمع کردن دنده های گیربکس عکس باز کردن است ولی باید به یک سری نکات مهم توجه کرد.
1- مغزی، کشویی، دنده برنجی و خارهای موشکی همراه با فنر، باید با هم سوار شوند (ابتدا خار موشکی را در داخل توپی قرار داده و سپس کشویی و فنرهای حلقوی را نصب کنید)
2- بلبرینگ شفت ورودی توسط پرس جا زده شود.
3- مغزی و کشویی دنده 3 توسط پرس با فشار 3 کیلو گرم جا زده شود سپس خار نگه دارنده را نصب گردد.
4- پس از قرار دادن دنده برنجی 4، بوش فاصله پر کن و ساچمه را جا زده و بلبرینگ انتهای شفت را با نیروی 400 کیلو گرم نصب کنید و خار بلبرینگ را قرار داده و آن را کنترل نمایید.
5- لقی بین دنده 3 و شفت ورودی را کنترل کنید.
6- لقی بین دنده 5 و 4 با شفت ورودی باید بین 22/0 تا 52/0 میلیمتر باشد.
نکته: در صورت زیاد بودن لقی باید دنده معیوب عوض شود.
7- پس از نصب دنده 2، دنده برنجی، مغزی و کشویی دنده عقب را با پرس جا بزنید (شیار روغن به سمت دنده 2 و برنجی باشد) و خار آن را نصب کنید.
8- لقی دنده 2 و شفت خروجی را اندازه گیری کنید.
9- پیچ های اطراف گیر بکس را با گشتاور مناسب سفت کنید.